הלכתם לישון, או לפחות התכוונתם לעשות כך. נכנסתם למיטה ואתם עדיין ערים. מציצים בשעון ורואים שכבר עברו 29 דקות ואתם לא מצליחים להירדם. אתם משנים תנוחה, ושוב מנסים לישון ללא הצלחה. ואז כשכבר נמאס אתם מחליטים לקום, לראות קצת טלויזיה או להסתכל בנייד כדי שאולי זה יעזור. זה לא. אתם קמים בבוקר עייפים ומרוטים. נשמע מוכר?

אולי אתם סובלים מבעיות שינה. כשמדברים על בעיית שינה, לא מדובר באירוע חד פעמי שכולם יכולים לחוות מידי פעם, אלא בתופעה שחוזרת ונשנית משך תקופה. 

איך מאבחנים נדודי שינה?

ישנם כמה פרמטרים:

  1. כמה זמן לוקח עד שאתם נרדמים מהרגע שאתם מניחים את הראש על הכרית או המיטה? אם מדובר במספר רגעים, זה טבעי ולא מעיד על בעייתיות כלשהי, אך למעלה מחצי שעה של ניסיונות להירדם, מצריכים בירור, במיוחד במקרה שמצב זה חוזר על עצמו בתדירות גבוהה- למעלה מפעמיים שלוש בשבוע.
  2. יקיצות מוקדמות- אם אחרי שכבר מצליחים להירדם, אתם מתעוררים מוקדם מידי- בשעות הקטנות של הלילה או לפנות בוקר.
  3. אתם מתעוררים מספר פעמים בלילה ומתקשים לחזור לישון.
  4. קמים עייפים בבוקר בשל שינה גרועה. 

אם כל הפרמטרים או חלקם מתקיימים, כנראה שאתם אכן סובלים מנדודי שינה. חשוב לא להתבלבל ולהתייחס למחסור בשינה כנדודי שינה. אדם שמנהל אורח חיים אינטנסיבי שישן רק בשעות הקטנות של הלילה ומתעורר מוקדם מתוך בחירה, סובל ממחסור בשינה אך לא מנדודי שינה.

צורת הטיפול שלי בנדודי שינה

המוטו שלי שלי הוא "כל אדם עולם שלם וכל מקרה לגופו" ולא בכדי.

לאורך השנים והניסיון בתחום הטיפול למדתי, כי אנשים  נמצאים במקומות שונים זה מזה בכל מה שקשור למוטיבציה הטיפולית שלהם. כלומר מה הסיבה שהביאה אותם לטיפול ועד כמה מעוניינים להשקיע בו גם נפשית להיטיב את מצבם.

נדודי שינה הוא תחום שמערב גם נפש וגם גוף, בו ידיעותיי וניסיוני בתחום הנפש כעו"ס בפרט ובתחום הגוף כרפלקסולוגית, מטפלת בפרחי באך וארומתרפיה בכלל, משלימים זה את זה ומייצרים יחד תמונה אינטגרטיבית רחבה שמסייעת לפתור את בעיית נדודי השינה בצורה טובה יותר.

הפגישה הראשונה מוקדשת להיכרות ולאבחון הבעיה. בפגישה זאת גם נקבעת התכנית הטיפולית המתאימה עבורך, בשיתוף אתך.

 לכלל המטופלים אני מציעה אפשרות לביקור בית שלי בסביבת השינה שלהם. הביקור נעשה בשעות הערב ואורכו כזמן שיחה. ביקור אפשרי רק במקומות סמוכים לרמת גן.

ישנם גורמים רבים שעלולים לחבל ברצוננו לשינה טובה ואיכותית. אנחנו מטבע הדברים, קצת פחות אובייקטיביים כלפי עצמנו ומתקשים לא פעם לשים לב לדברים, שאדם אחר מיומן יכול להבחין בהם מיד. כתוצאה מכך עלולים לבזבז זמן יקר. לדוגמא: טיפלתי בחיילת שסבלה מנדודי שינה בטיפול נפשי במסגרת הצבא. עברנו על מרבית הגורמים האפשריים הסביבתיים שעלולים להפריע לשינה ערבה אך דבר אחד היא שכחה: הטלפון הנייד- עבורה הטלפון סימל מטרד ומקור לחץ. היא היתה נדרכת כל פעם במהלך השיחה איתי כשהוא רטט או הבהב. הוא סימל את כל מה שלא רצתה בחייה באותו זמן- עוד מטלות ומשימות מלחיצות. את הטלפון היא הניחה בלי משים, כל לילה ליד המיטה… איך אפשר לישון כשגורם הלחץ שלך נמצא לידך ומתריע על קיומו ונוכחותו בכל עת! כשהוציאה את הטלפון מחדר השינה הצליחה סוף סוף לישון ללא בעיה.

כך שמדובר בגורמים רבים העלולים לגרום לנדודי שינה. בתכנית הטיפולית אנחנו מכסים את כולם. הבדיקה היא מקיפה וכוללת היבטים נפשיים ורגשיים אך גם גופניים ופיזיים. נדודי השינה כמו כל בעיה כמו גם כאב נפשי או גופני איתו מתמודדים, הם סימפטום. הופעתם מעידה על מצב לא מאוזן. חוסר האיזון יכול לנבוע ממצב נפשי אך אולי גם ממצב פיזי. ואז, לעיתים שינוי קטן בהרגלים יכול לחולל פלאים.

הטיפול בבעיית השינה שלכם יכול להיות טיפול נפשי דהיינו: טיפול בשיחה המתמקד בקוגניציה דפוסי חשיבה ובהתנהגות, מודעים ולא מודעים, שינוי הרגלים מזיקים, וויסות רגשי ותרגול טכניקות הרגעה והרפיה שהוכחו כיעילות ביותר בטיפול בנדודי שינה ובמצבי לחץ וחרדה.

טיפול באמצעות רפואה משלימה : רפלקסולוגיה, פרחי באך, ארומתרפיה, שינוים בתזונה,  ועוד. 

ישנם אנשים שמעוניינים בטיפול בשיחה ויש כאלו שלא. בעיני טיפול בשיחה הוא האפקטיבי ביותר. הוא מיועד למי שמעוניין לפתור את הבעיה מהשורש, להבין את הגורמים לבעיית השינה, ולרכוש כלים וטכניקות להרפיה וויסות רגשי, והתמודדות עם דפוסי חשיבה והרגלים שתורמים תרומה רבה לנדודי השינה, יתחיל בטיפול נפשי, ללא אלמנטים שקשורים לתחום הרפואה המשלימה. מניסיוני- זאת צורת הטיפול האפקטיבית ביותר שתוצאותיה נשמרות לאורך זמן. מכיוון שבמהלך הטיפול נרכשים הרגלים חדשים וטובים של התנהגות ומחשבה, וכן נלמדות ומתורגלות טכניקות הרגעה.

במקרים בהם נדודי השינה הם סימפטום שקשור לבעיה עמוקה יותר, טראומה- למשל, הטיפול בנדודי השינה יהיה חלק מהטיפול בטראומה עצמה.

טיפול ברפואה משלימה:

רפלקסולוגיה

למי שאינו מעוניין בטיפול בשיחה וכן מתעניין בטיפול ברפואה משלימה, אציע בהנחה שמצבו מתאים לכך, טיפול ברפלקסולוגיה, שיכול להועיל מאד להרגעה ולהרפיה במקרים בהם נדודי השינה נגרמים מסטרס.

ארומתרפיה

מומלץ לשלב את הרפלקסולוגיה עם טיפול תומך ומשלים בבית באמצעות שמנים אתריים.  במקרה כזה, מי שמעוניין לטפל בעצמו בין הטיפולים בצורה יותר אקטיבית דרך מסא'ז עצמי בכפות הרגלים ושמנים אתריים- יוכל לרכוש תערובת שמנים אתריים לשימוש עצמי בהתאם להנחיות כעזרה ראשונה.

פרחי באך

פרחי באך הם אופציה נוספת למי שסובל ממחשבות ודאגות שטורדות את מנוחתו ומלחץ וחרדה קלים, ולא מתחבר לטיפול במגע. את פרחי הבאך לוקחים במשך 3 שבועות מפסיקים לשבוע ומגיעים לפגישה, בה בוחנים את ההשפעות והתגובות לפרחי באך ומרכיבים תרכובת המשך ל 3 שבועות נוספים. 

נדודי שינה ופרחי באך    נדודי שינה וכדורים   נדודי שינה ושעות שינה   נדודי שינה והפרעות שינה  נדודי שינה תרופות סבתא

חזרה לדף הבית

אם אתם מעוניינים לקבל טיפים לשינה טובה יותר, מלאו את פרטיכם בטופס ורשמו בתוכן ההודעה: טיפים  

התארחתי בתכנית ברדיו החברתי בה דיברתי על נדודי שינה- אורך הסרטון כ 53 דקות, התכנית מתחילה רק  אחרי 5 דקות ו 50 שניות, אז עברו לשם, צפייה נעימה